lördag 16 januari 2010

Muuu

Den här sötnosen kan ni hitta i era ostar under rubriken löpe.

Heej!
Uppe tidigt denna lördags morgon, ska strax sätta mig med pluggandet. Men först ville jag bara skriva ner mina tankar som jag funderade över igår kväll..
Ni vet ju alla att jag inte äter kött i form av kyckling, ko, gris men att jag äter fisk. Har funderat länge och funderar fortfarande på att sluta med det. Jag har ingen direkt anledning/ursäkt till att göra det, det är ju bara enklare och godare än t.ex. quorn. Vi får se hur jag gör.

Något annat jag tänkte på är vad det finns för argument till att äta kött egentligen? Mer än att man SKA det, vi har alltid jagat.. blablabla. Jag tror att man äter kött dels för att man alltid gjort det och det är en väldigt ingrodd vana och dels för att man inte orkar lägga manken till och försöka.

Jag vet inte hur ofta folk frågar mig varför jag inte äter kött och de flesta försöker övertyga mig varför det är en dålig ide. Dett vanligaste argumenten jag brukar få är (ungefär): Men om alla vore vegetarianer då skulle man inte kunna ge hela jordens befolkning mat, marken skulle bli överodlad och fler skogar skulle bli skövlade för att skapa mer jordbruksmark.

Men det är bara SÅ fel, lyssnar vissa människor inte på naturlektionerna? Det är så att 98% av världens sojaproduktion får direkt till djurfoder men det mesta av det djuren äter leder inte till att ni får erat kött utan som man lärt sig på naturlektionen så förbrukas 90% av energin i varje steg i näringskedjan. Det går faktiskt åt 10-20 gånger så mycket jordbruksmark för att försörja en köttätare jämfört med en vegan.
  • Om alla var vegetarianer så hade maten räckt till alla men som det är idag räcker den bara till hälften av världens befolkning.

  • Djurindustrin bidrar till 18% av människans totala klimatpåverkan

  • 35-40% av alla metangas utsläpp

Såå nu har jag fått ur mig lite tankar, dags att plugga!

1 kommentar: