tisdag 13 oktober 2009

home sweet home

Hemma!
Skönt och tråkigt på samma gång, det har varit en otrolig resa.
Tänkte berätta lite kort om varje dag, det blir rätt så långt om jag ska beskriva in i minsta detalj!
Måndag: Flyg flyg flyg heela dagen men vi landade i Kina på måndag morgon så vi åkte bakåt i tiden kan man säga. Vi landade vid 9-10 tror jag och drog direkt ut på upptäcktsfärd (hann inte ens lämna väskorna på hotellet) Vi besökte Himmelens tempel och himmelska fridens torg. Alla kineser hade ledigt den veckan vi var i Kina så det var mycket folk på sevärdigheterna.
Tisdag: Lama templet där världens största buddah finns, 26m tror jag han är. Dagen efter vi var där skulle dalai lama och panchen lama komma dit så munkarna hade en jättestor cermoni undertiden vi var där. Sedan var vi på siden museum och tillsist åkte vi till förbjudna staden. Lite intressant fakta om förbjudna staden:
  • All röd färg som de målat med är grisblod
  • Består av 9 999 1/2 rum
  • Ingen som kom in i förbjudna staden fick komma ut igen

Onsdag: Kinesiska muren, måånga trappor men det var verkligen värt det. Efter det var vi på något konstområde och senare på kvällen var vi på Peking opera. Jag, Hanna och Eve somnade...

Torsdag: Sommar palatset, världens längsta pelargång. Sedan var vi och besökte trumtornet och fick se en trumföreställning och efter det åkte vi till hutongerna där vi fick äta middag hos en kinesisk familj och åka cykelriksha. På kvällen var det ackrobatik show, helt otroligt. Yngsta truppmedlemen var 10 år.

Fredag: Har blandat ihop allt lite granna.. vet inte riktigt vad vi gjorde hm..aja Evelina var magsjuk i alla fall :( Blää!

Lördag: Väckning 06:30 upp och iväg på morgon promenad i en park där vi kollade på taichi, tango, meditation och mycket annat. Efter det var vi på statsplanerings museet och tillsist det bästa shopping på marknaderna! eller så var det tvärt om.. kommer inte ihåg riktigt :P

Söndag: SHOPPING! Heela dagen.. Vi åt på mcdonalds. En mcfish meny med plusmeny kostade 18,50:- och en glass kostade 2,50:-sjuuuukt billigt!

Nu är jag trött i fingrarna! Bilder kommer snart på facebook!