torsdag 3 mars 2011

Smart, smartare, vegetarian

Fick min djurensrätt tidning idag och blev väldigt inspirerad över ett citat från Stefan Sundströms nya bok En handbok i utanförskap (Ni som inte vet vem det är så är han en låtskrivare, och artist, han spelade även majjen i Eva & Adam):

"Vi här i det rådande överflödet har råd att välja vad vi vill äta
och då finns det inget att säga inför vegetarianernas
anklagande blickar. Jag tycker vegetarianer är lite längre
komna i sin mänskliga mognad än vi andra, måste jag säga.
Dom har rätt, vi har fel. Jag tror folk i framtiden kommer
äcklas av vårt köttätande, ungefär som vi äcklas av
kannibalism. Mänskligheten kommer att bli mer sofistikerad
och mogen, vi kommer att bli vegetarianer. Men eftersom jag
är en omogen stackare så äter jag kött, men jag äter fan inte
chicken mcnuggets i alla fall!"

Jag är som ni alla vet inte heller vegetarian helt ut i fingerspetsarna, äter fisk, ägg och mjölk produkter, vilket gör mig till demi vegetarian. Jag vill tro att jag mognat halvt och är på väg åt rätt håll, men jag är inte riktigt där ännu. Jag trivs med den person jag är idag men snart när jag mognat färdigt vill jag tro att jag kan klara mig utan de där sakerna. Snart har jag varit vegetarian i tre hela år och det har givit mig en sån otrolig förståelse, jag inte fattar hur folk kan gå runt i sin lilla bubbla och låtsas som om ingenting händer. Men det är väl som Stefan säger får vi hoppas. Jag kände mig i alla fall oerhört nöjd med min veganska lunch idag och kunde äta med gott samvete när jag visst att ingen har behövt lida för jag skulle bli mätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar