tisdag 21 december 2010

Äntligen!

Nu är tentan i juridik skriven och i några få dagar har jag JULLOOOOV! Underbart, dock bara fram till julafton för sen måste jag börja plugga säljteknik, men ändå. Tentan gick sådär, den var ganska svår och det var lite grejer jag inte övat på men tror jag fick fram det mesta ur lagtexterna. På tentan får man ett stycke med ett antal händelser (i detta fallet åtta) som man ska utreda.. Här är ett exempel från min första juridik kurs:

Är Peters och klädtillverkarens avtal giltigt?
Först måste det fast ställas vilken lag som är lämplig. I detta fall bör avtalslagen användas eftersom det rör frågor angående anbud och svar på anbud.
Utgångspunkten för avtal är pacta sunt servanda, vilket innebär: avtal ska hållas. Avtal är giltiga oavsett formen (muntligt, skriftligt) men det finns undantag som gör avtal ogiltiga.
I detta fall rör det sig om Peters svarstid som är utsatt till 10 dagar. Han svarar efter 18 dagar och menar att avtalet fortfarande är gällande. Jag utgår här från AvtL 6 § gällande sen accept. En accept som försenats ska enligt paragrafen ”gälla så som nytt anbud”. Peters accept är då inte giltig och ska ses som ett nytt anbud. Företaget är inte tvungna att svara på Peters accept eftersom den i själva verket är ett nytt anbud.
Det var om avtalsrätt, denna tentan handlade om arbetsrätt. Hoppas det går bra.

Igår gjorde jag och Evelina ett pepparkakshus hemma hos Mamma. Vi kom på att vi inte hade några non stop så vi tog halstabletter och några mini non stop jag brukar ha till cupcakes.. Sen hade vi makaron, mini marshmallows, peace märke och lila kristyr. SÅÅÅ mycket finare än ett vanligt tråkigt non stop hus (säger dock inte att det vi gjorde hos pappa var tråkigt för där gjorde vi faktiskt delarna själva, men om man inte gör de :)
Idag ska jag ta och börja med julstädningen, senare ska jag hoppa Angie.

See ya!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar